hir

2011.06.14 LE MANS-i 24 ÓRÁS VERSENY: 2011. JÚNIUS 6-12. A legendás 13 másodperc…

A rendkívül szoros küzdelemnek és az utolsó pillanatig megjósolhatatlan befutónak köszönhetően már most a legendák sorába emelkedett a 79. Le Mans-i 24 órás futam. A 249.500 néző előtt lezajlott versenyen a Peugeot Total csapat mindhárom autóját behozta a célba. A lélegzetelállítóan izgalmas versenyen a Bourdais-Lamy-Pagenaud trió (9-es Peugeot 908) mindössze 13.854 másodperccel maradt el a győztestől.

Végig versenyben a Peugeot ezen a felejthetetlen futamon

A megbízhatósági versenysorozat csúcspontját jelentő Le Mans-i 24 órás futam megnyerését jelölte meg a szezon fő céljának a Peugeot Total csapat. Az aprólékos előkészületeket követően, és miután a 908 megvillantotta a benne rejlő lehetőségeket a már eleve rendkívül szoros időmérő futamok során, a csapat három autója egymás mellett sorakozott fel a rajtrácson szombat kora délután. Philippe Varin, a PSA Csoport igazgatótanácsának elnöke jelenlétével biztosította a csapatot a támogatásáról: «Az egész Peugeot a csapat mögött áll. A 908 versenyautók a márka csúcsszínvonalát jelképezik.»

«A kocka el van vetve, kezdetét veszi két nagy konstruktőr nagyszerű párharca» – foglalta össze Olivier Quesnel. «Úgy érezzük, hogy jó munkát végeztünk. Most már a sport dönti el, ki a jobb» – fűzte hozzá Bruno Famin.

A verseny 24 órája alatt a Peugeot 908-ak folyamatosan bizonyították kiemelkedő teljesítményüket és megbízhatóságukat. Huszonnégy óra száguldás féktelen tempóban, lélegzetvételnyi pihenő nélkül mind a szerelők, mind a pilóták számára. Huszonnégy óra, amely a nézők, a tévénézők és az eseményt interneten követők százmillióit tartotta folyamatosan lázban.

«Győzni jöttünk, és másodikak lettünk. Természetes hát, hogy a csalódottság az első érzésem» – vallotta be Olivier Quesnel. «A csapatunk azonban büszke lehet arra, hogy három tökéletesen megbízható autóval tudott versenyezni, és műszaki értelemben hibátlanul teljesíteni. A pilótáink egyetlen másodpercre sem lankadtak, ahogy Simon Pagenaud sem, aki alig több mint tíz másodpercet engedélyezett a győztesnek a verseny vége előtt negyedórával. Ezen a 24 órás futamon csak egy egészen kicsi hiányzott ahhoz, hogy a verseny másképpen végződjön. Szeretnék gratulálni ellenfelünknek a győzelemhez. Rendkívül sportszerű küzdelmet vívtunk, nagy tiszteletet tanúsítva egymással szemben.»

A Peugeot 908 megbízhatósága

A sebringi 12 órás versenyen és a Spa-Francorchamps-i 1000 km-es futamon diadalmaskodó Peugeot 908-at azzal a céllal fejlesztették ki, hogy újra győzelmet szerezzen a Le Mans-i 24 óráson. A 2., 3. és 4. helyezésekkel a Peugeot Total csapat bebizonyította az új versenyautók megbízhatóságát.

A V8 HDi FAP fogyasztásának optimalizálásával a Peugeot Sport mérnökei megoldották a 12 körös váltásokat. Az éjszaka folyamán a versenyzők négy váltást tudtak teljesíteni ugyanazzal a Michelin garnitúrával.

«A megbízhatóság terén elértük a célunkat» – jelenti ki Bruno Famin, a Peugeot Sport műszaki igazgatója. «A verseny a teljesítményen dőlt el. Egy hajszálnyi hiányzott, különösen, amikor kemény gumikkal futottunk. Ez elég volt ahhoz, hogy versenytársaink felülkerekedjenek.»


Egy 24 órás Nagydíj

Amikor Jean Todt elindította a 79. Le Mans-i 24 órás versenyt, a 249.500 néző a sprintfutamok izgalmával figyelte a rajtot, amellyel kezdetét vette a párharc Franck Montagny 8-as számú Peugeot-ja és Allan McNish 3-as számú Audija között. Kettejük csatája 15 óra 51 perckor ért véget ért, amikor McNish Audija egy, a mezőnytől leszakadt autóval ütközött, majd többször átpördülve kivágódott a pályáról. A baleset miatt a biztonsági autó több mint egy óráig volt bent a pályán. Ekkor Franck Montagny autója előtt Alexander Wurz 7-es számú, és Sébastien Bourdais 9-es számú Peugeot-ja a harmadik és az ötödik helyen állt. Montagny 8-as számú Peugeot-ja pár másodpercet veszített egy kisebb fékjavítás miatt.

A verseny újbóli indítása után Alexander Wurz a második helyre küzdötte fel magát, de a sorrend rögtön meg is változott a megkezdett tankolások miatt. A kiállásoknak köszönhető, hogy az osztrák pilóta a 37. körben először tudta átvenni a vezetést. Az élbolyban haladó öt autó pokoli küzdelmet vívott egészen 22 óra 41 percig, amikor az Audi ismét elvesztett egy autót. A 3-as számú versenygépük az Indianapolis kanyarban egy előzésnél megcsúszott és a gumifalnak csapódott. A baleset miatt a biztonsági autó két és fél óráig vezette a mezőnyt, ez idő alatt állították helyre a megsérült biztonsági berendezéseket.

Az éjszaka folyamán Sébastien Bourdais és Simon Pagenaud a 9-es, Stéphane Sarrazin a 8-as és Anthony Davidson a 7-es autók pilótái voltak a pálya valóságos rabszolgái, akik három, illetve négyes váltásokkal küzdöttek a győzelemért.
A lágy gumikkal versenyző Peugeot-k 12, míg az ellenfelek 10-11 körös kiállásokkal mentek, ami a Peugeot-k számára igen nagy előnyt jelentett. A kiváló taktikával és műszaki háttérrel a 9-es Peugeot 908, a Peugeot Total csapat újdonsült zászlóshajója folyamatosan támadni tudta az első helyet.

Virradatkor egy kicsúszás miatt harmadszorra is bejött a biztonsági autó, ami ezúttal csak rövid időre szakította meg a versenyt, de pont akkor, amikor tetőzött a győzelem várományosainak csatája. A 7-es és a 9-es Peugeot, valamint a 2-es Audi annyira egy bolyba verődött, hogy még tankolni is egyszerre mentek ki. A 8-as 908 egy egyperces box utcai „stop-and-go” büntetés után érkezett vissza az élbolyba. 9 óra 44 perckor Alexander Wurz az Indianapolis kanyarban egy elvétett fékezés miatt kerekeivel a gumifalnak ütközött, ami kisebb sérülést okozott a futóművön. A kétszeres Le Mans-i győztesnek sikerült elérnie a boxot, ahol a szerelők kilenc perc alatt kicserélték a jobb első futóművet. A 7-es Peugeot a tankolást követően a negyedik helyre érkezett vissza, négy körrel az élboly mögé.

Az időjósok által már előre jelzett szemerkélő eső 11 óra körül érkezett meg. Az előrelátó gumiválasztással a Peugeot Sport mérnökei sokat segítettek abban, hogy Simon Pagenaud kevesebb, mint 30 másodpernyire jött fel a versenyt vezető André Lotterer mögé.

A hajrában izgalmas csata bontakozott ki a két versenyző között. 14 óra 24 perckor a két autó egymás után fordult be a box utcába egy utolsó kiállásra. Pagenaud Peugeot-ján nem cseréltek gumit, Lotterer viszont új gumikat kapott. Az élen álló két versenyzőt a visszatéréskor kevesebb, mint tíz másodperc választotta el egymástól! Lotterer az új gumiknak köszönhetően némi előnyhöz jutott a következő körökben és megállíthatatlanul száguldott a győzelem felé. A három Peugeot 908 a második (9.), harmadik (8.) és negyedik (7.) helyen futott be. A Le Mans-i 24 órás versenyek történelmének egyik legszorosabb futamán az öt legjobb között végzett az Oreca csapat Peugeot 908 HDi FAP gépe is.

Az ILMC rangsorolásban dupla szorzóval számított Le Mans-i 24 órás verseny után a Peugeot tovább növelte előnyét a konstruktőrök között. A következő futam Imolában lesz (Olaszország) július 1 és 3. között. A Peugeot Total csapat ott két autóval indul.

Ők mondták:
Olivier Quesnel, a Peugeot Sport igazgatója: «A Peugeot érdeme, hogy részvételünkkel tovább írtuk a Le Mans-i 24 órás verseny legendáját. Hatalmas felhajtás kíséri ezt a versenyt, ezért érthetően kicsit csalódottak vagyunk, hogy nem mi győztünk. Ellenfeleink egy kicsit gyorsabbak voltak, de az utolsó percig küzdöttünk. Büszke vagyok a csapatunkra.»

Bruno Famin, műszaki igazgató: «Nagyszerű élmény volt. Minden együtt volt a remek versenyzéshez. Az eredménnyel természetesen nem vagyunk elégedettek, hiszen győzni jöttünk. El kell ismerni: ellenfeleink egy hajszállal jobban teljesítettek, mi viszont más erényekkel dicsekedhetünk. A verseny két-három részleten dőlt el.»

A verseny végeredménye:
1. Fassler/Lotterer/Treluyer, Audi R18 TDI (2), 355 kör 24 óra 02’’21’525 alatt
2. Bourdais/Lamy/Pagenaud, Peugeot 908 N°9, + 13.’854
3. Minassion/Montagny/Sarrazin, Peugeot 908 N°8, +2 kör
4. Davidson/Gené/Wurz, Peugeot 908 N°7, +4 kör
5. Duval/Lapierre/Panis, Peugeot 908 HDi FAP Oreca n°10, +16 kör
6. Jani/Prost/Bleekemolen, Lola Toyota n°12, +17 kör
7. Ickx/Martin/Leinders, Lola Aston Martin, +27 kör…

Intercontinental Le Mans Cup rangsor:
Gyártók:
1. Peugeot, 103 pont
2. Audi, 69 pont

Csapatok:
1. Audi Sport Team Joest, 50 pont
2. Team Peugeot Total, 49 pont
3. Team Oreca-Matmut, 34 pont
4. Rebellion Racing, 26 pont

Következő ILMC verseny (4/7): IMOLAI 6 ÓRÁS (Olaszország) – 2011. július 2-3.

www.peugeot-sport.com
www.twitter.com/peugeotsport
www.facebook.com/peugeot.sport
www.peugeot-media.com
www.lemans.org