hir

2011.06.06 LE MANS-i 24 ÓRÁS VERSENY: 2011. JÚNIUS 6-12. A NAGY KIHÍVÁS

«Programunkat a Le Mans-i 24 órás verseny köré építettük»

A legendás pálya újbóli meghódítása olyan hihetetlen kihívás, amely vasfegyelmet és rendkívüli felkészültséget követel. A világ minden bizonnyal legnehezebb versenypályája egyetlen másodpercnyi lankadást sem engedélyez a pilótáknak, a versenyautóknak és a szerelőknek. A Peugeot háromszor iratkozott fel a dicsőségtáblára: 1992-ben és 1993-ban a benzines 905-tel, majd 2009-ben a 908 dízel HDi FAP versenyautóval. A márka ezeken a sikereken keresztül bizonyíthatta a sorozatgyártású autókban is alkalmazott műszaki megoldások fejlődését és eredményességét. A Peugeot az autósport különböző szakágaiban élre törve védi és közvetíti a világ felé a márka értékeit. A Peugeot Sport mögött egy egész vállalat éli át az érzelemmel teli, felejthetetlen pillanatokat.

«A Le Mans-i verseny köré építettük az éves programunkat» – avat be Olivier Quesnel, a Peugeot Sport igazgatója. «Ez egy varázslat, egy legenda, olyan, mint a hegymászóknak a Mont Everest. A Le Mans-i 24 órás verseny egyedülálló próbatétel, ahol minden lehetséges. Ezért keserűbb az itt elszenvedett vereség, és édesebb az itt szerzett győzelem. Mint minden évben, most is azon dolgoztunk, hogy a lehető legtökéletesebbre hangolt autóval és csapattal álljunk ki. Tudjuk, hogy bármi előfordulhat 24 óra alatt. Csak hibátlan versenyzéssel győzhetünk.»

A Peugeot 908 története

A 2011-ben életbe lépett új műszaki szabályozás teljesítéséhez a Peugeot Sport már a 2009-es Le Mans-i 24 órás verseny másnapján munkához látott. Az új versenyautó már az év júliusában készen állt nagy vonalakban. A V8 HDi FAP motor 2010. január 25-én bőgött fel először Vélizy gyár próbapadján. Fél évvel később, 2010. július 29-én futott először a PSA Csoport egyik tesztközpontjában az autó, amely február 3. óta viseli a 908 nevet.

Azóta a Peugeot 908-ak 15 tesztsorozatot teljesítettek, ebből 7 megbízhatósági próba volt, összesen 45.000 kilométeren. Aragon, Le Castellet, Monza, Sebring, Magny-Cours, illetve Le Mans jó alkalom volt az autók finom hangolására.

Kétszer arattak győzelmet, a sebringi 12 órás versenyen, valamint a május 7-i főpróbán, Spa-Francorchamps-ban. A 908 ekkor szerezte meg első győzelmét, és a második helyre is egy 908 futott be.

«Versenygépünket elsősorban Le Mans-ra terveztük» – fejti ki Bruno Famin műszaki igazgató. «A teljesítménye kiváló, a fejlesztés során mi mégis elsősorban a megbízhatóságot tartottuk szem előtt. Azt hiszem, közel vagyunk a célhoz, ám Le Mans-ban lehetetlen mindenre felkészülni. Ez a verseny mindig tartogat számunkra meglepetéseket. Reméljük, most kevesebbet, mint az előző években, annak ellenére, hogy egy teljesen új 908-cal indulunk».

Az évad első versenyei után kicsi a különbség a csapatok között, és a szabályok változtatása nem sokkal Le Mans előtt rendkívül szoros és izgalmas versenyt sejtet. «Nem tudjuk, ki lesz közülünk vagy az ellenfeleink közül a leggyorsabb az edzéseken. A valódi megmérettetéshez és összehasonlításhoz meg kell várni az első váltást a szombati versenyen» – véli Bruno Famin.

«Mindig tartottuk magunkat a megszabott irányvonalhoz: a felkészülésre és a céljainkra koncentráltunk, nem a versenytársakkal foglalkoztunk.» – állítja Olivier Quesnel. «Az április 24-én tartott Le Mans-i tesztnapon elsősorban a munkaprogramunkat teljesítettük. Ugyanezt tesszük a két edzőnapon is, hiszen mihelyt elindul a verseny, tökéletesnek kell lennünk, hogy eredményesen harcba szállhassunk a győzelemért. Tisztában vagyunk azzal, hogy a legkisebb hiba akár a pilóták részéről, akár műszaki oldalról a győzelem esélyének azonnali elvesztésével jár. Minden tekintetben kifogástalannak kell lennünk. Felkészültünk erre, de nagyon hosszú lesz az út».

A Peugeot 908 részletesen

Bruno Famin: «Ismét egy zárt prototípus mellett döntöttünk, mivel nincs jelentős aerodinamikai különbség a nyitott és a zárt autók között. A motor tekintetében a V8 turbódízel tűnt a legjobb választásnak, ennek a tulajdonságai állnak a legközelebb a korábban használt V12 motoréhoz. A hengersorok szögét a jobb kiegyensúlyozás miatt 90 fokra csökkentettük (ez 100 fok volt a V12-ben). A 3,7 literes V8 HDi FAP motor teljesítménye 550 lóerő. A 2011-es szabályozásban megkövetelt jelentős teljesítménycsökkentés miatt át kellett terveznünk az autó aerodinamikáját, így sikerült a légellenállást számottevő mértékben tovább csökkenteni. Partnerünkkel, a Michelinnel speciális gumikat fejlesztettünk ki.» Az új prototípus a Peugeot versenyzésre tervezett megbízhatósági autóinak harmadik nemzedékét képviseli a 905 (1991-1993) és a 908 HDi FAP (2007-2010) után.

Három kiváló trió

A Peugeot Total csapat változatlan felállásban versenyez ebben az évadban. Mind a kilenc pilótát a szakág legjobb versenyzői között tartják számon. Az elmúlt egy év alatt számos edzésen és két versenyen vettek részt, ezt követték a fizikai felkészülést segítő edzőtáborok Toulouse-ban, majd az utolsó, csapatépítő tréning Chamonix-ban! «Úgy ismerik egymást, mint a tenyerüket» - állítja Pascal Dimitri csapatfőnök. «Nagyon fontos, hogy egy együtt dolgozzanak, és együtt legyenek a pályán kívül is. A cél a tökéletes összetartás. Vannak egyéniségek, de most a csapat egysége a legfontosabb, és ez megvan.»

Peugeot 908 N°7 (kék visszapillantók): Alexander Wurz (Ausztria) – Marc Gené (Spanyolország) – Anthony Davidson (Anglia)

A Peugeot pilóták közül eddig Alexander Wurz szerezte a legtöbb címet Le Mans-ban. Négyszer vett részt, és kétszer aratott győzelmet: 1996-ban a TWR-nek, 2009-ben pedig a Peugeot-nak szerzett dicsőséget. Az osztrák pilóta továbbra is a legfiatalabb győztes ebben a versenyben.

A spanyol Marc Gené 2009-ben, harmadszori próbálkozásra szerezte meg a győzelmet, miután 2008-ban a második helyen végzett.

Anthony Davidson, aki 2010 óta tagja a Peugeot Total Csapatnak, idén negyedszer vesz részt a Le Mans-i 24 órás versenyen.

Peugeot 908 N°8 (fehér visszapillantók): Franck Montagny (Franciaország) – Stéphane Sarrazin (Franciaország) – Nicolas Minassian (Franciaország)

A francia trió tagjai összesen 30 alkalommal vettek részt a Le Mans-i 24 órás versenyeken. Ebből tízszer Franck Montagny, aki három dobogós helyezést szerzett. Tizenegyszer indult a francia Nicolas Minassian, aki Stéphane Sarrazin-hez hasonlóan a Peugeot Sport csapat oszlopos tagja, mióta 2007-ben visszatért a tartóssági versenyekhez. Stéphane, aki eddig kilencszer állt rajthoz, egymás után háromszor (2007-ben, 2008-ban és 2009-ben) indulhatott pole-pozícióból.

Peugeot 908 N°9 (piros visszapillantók): Sébastien Bourdais (Franciaország) – Pedro Lamy (Portugália) – Simon Pagenaud (Franciaország)

Le Mans a szülővárosa a tavaly pole-pozícióból indult Sébastien Bourdais-nak. Ebben az évben tizedszer áll rajthoz a Le Mans-i 24 órás versenyben. A portugál Pedro Lamy 12. alkalommal indul ezen a futamon. 2007-ben a második helyen végzett a Peugeot 908 HDi FAP kormányánál. A pilóták közül a legifjabb, Simon Pagenaud nem csak az európai megbízhatósági versenyeken szerzett hírnevet, hanem az Egyesült Államokban is. Az idei a negyedik részvétele a legendás futamon.

A három trión kívül a csapat Jean-Karl Vernay tartalékpilótára számíthat. A Peugeot Total csapat új szerzeménye április 24-én teljesítette a szabályzatban előírt tíz kört, hogy szükség esetén „beugorhasson” valaki helyére. A csapatot tovább erősíti egy negyedik Peugeot, az Oreca-Matmut csapat gondjaira bízott 908 HDi FAP. A 2011-es sebringi 12 órás futamon győztes Panis-Lapierre-Duval trió újabb ütőkártyát jelent a győzelemhez.

Le Mans-i 24 órás verseny: az Intercontinental Le Mans Cup harmadik futama

Idén először a Le Mans-i 24 órás verseny beépül az ILMC (Intercontinental Le Mans Cup) bajnokságba. A márciusi 12 órás sebringi (USA) verseny és a május elején Spában (Belgium) rendezett májusi 1000 km-es futam után 17 pontos előnnyel továbbra is a Peugeot vezeti a konstruktőrök ideiglenes rangsorát, a Peugeot Total pedig az első helyen áll a csapatok rangsorában (8 pont előny).

«Elsődleges célunk, hogy megnyerjük a Le Mans-i 24 órás versenyt» – nyilatkozza Olivier Quesnel. «A mostani verseny – a világ legnagyobb presztízzsel bíró versenyének – tétjein kívül igyekszünk megőrizni elsőségünket az ILMC bajnokságban.» A dupla szorzós Le Mans-i futam után még négy verseny marad hátra: Imola (Olaszország) július elején, Silverstone (Nagy-Britannia) szeptemberben, Petit Le Mans (USA) októberben és Zhuhai (Kína) novemberben.

Konstruktőrök:

1. Peugeot: 55 pont

2. Audi: 38 pont

Csapatok:

1. Team Peugeot Total: 27 pont

2. Audi Sport Team Joest: 19 pont

3. Team Oreca-Matmut: 18 pont

4. Rebellion Racing: 12 pont

Kihagyhatatlan programok a Le Mans-i 24 órás versenyen

Június 6. hétfő: Chartres – Le Mans kerékpáron*

Reggel 8.30-kor indul kerékpárral a kilenc pilóta és Olivier Quesnel, a Peugeot Sport igazgatója Chartres-ból Le Mans-ba. Egységes, összetartó és elszánt csapat ez, amely 120 kilométert tesz meg két keréken, hogy a Jakobinusok terére megérkezve részt vegyen a verseny adminisztráción és műszaki ellenőrzéseken.

*megfelelő időjárás esetén

Június 9. csütörtök (10.00): A 2009-ben győzelmet aratott 908 HDi FAP bekerül a Le Mans-i 24 órás versenyek múzeumába

Az Automobile Club de l’Ouest (ACO) sajtótájékoztatója alkalmából a Peugeot az autóklubnak ajándékozza annak a 908 HDi FAP versenyautónak a replikáját, amellyel a Wurz-Gené-Brabham trió 2009-ben megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt.

Június 9. csütörtök (21.15) és június 11. szombat (12.10): EX1 bemutató

Az ACO által kezdeményezett «Le Mans a jövő felé» téma keretében kétszer bemutatják a számos rekordot elért Peugeot EX1 elektromos tanulmányautót a versenypálya 13 km-es szakaszán.

Június 10. péntek (12.00): Peugeot sajtótájékoztató

A sajtótájékoztatót az Összekötő Parkban található Peugeot standon tartják Vincent Rambaud, a Peugeot ügyvezető igazgatója, valamint Olivier Quesnel, Bruno Famin és a 9 pilóta jelenlétében.

Június 11. szombat (12.45): a világ négy tájáról érkezett Peugeot pilóták RCZ-kkel versenyeznek

Tíz Peugeot RCZ indul a 13 kilométeres Le Mans-i pályán. Az autókat a Peugeot leányvállalatok kollegái és pilótái vezetik, akik például az IRC bajnokságban, illetve az országos bajnokságokban a 207 Super 2000-rel versenyeznek. Jelen lesz továbbá Thierry Neuville (Benelux államok), Bruno Magalhaes (Portugália), Guy Wilks (Anglia) és még sokan mások.

A Le Mans-i 24 órás verseny közvetítése – Peugeot Sport WEB TV

Idén is a 2010-ben létrehozott Peugeot Web TV segítségével követhetjük nyomon a Peugeot Total csapat életét. Június 11. szombat 14 órától élőben láthatjuk a kulisszák mögötti eseményeket, tankolásokat, a depóban folyó munkákat, a versenyt és a négy Peugeot versenyzését francia és angol nyelvű kommentárral.

www.peugeot-sport.com

A Le Mans-i hét eseményeit Twitteren is figyelemmel kísérhetjük, az Iphone-on és Androïdon futtatható Peugeot Sport alkalmazásnak köszönhetően, valamint a Facebookon is. Az eseményeket természetesen az Eurosport és a France Télévision is közvetíti.

www.twitter.com/peugeotsport

www.facebook.com/peugeot.sport

www.peugeot-media.com

www.lemans.org