hir

2010.06.10 PEUGEOT OFFENZÍVA A LE MANS-I 24 ÓRÁS VERSENYEN (2010. JÚNIUS 6-13)



A tavaly ilyenkor Le Mans-ban aratott kettős győzelmének lendületét megőrizve ismét e rangos verseny diadalmas befejezésére hajt a Peugeot. 2009 óta tizenkét hónapon át dolgozott nagy nyomás alatt, keményen a csapat, hogy megismételje sikerét ezen a hallatlanul népszerű, negyedmillió nézőt vonzó rendezvényen.



2009-től 2010-ig: nagy lelkesedés és még több szorgalmas munka


Már csak a sok-sok ismeretlen tényező, a drámai események sora és a váratlan bokszkiállások lehetősége miatt is, amelyek mindig együtt járnak a Le Mans-i 24 órás versennyel, abszolút egyedülálló a nagy francia verseny magával ragadó hangulata. Amikor a Peugeot 2009-ben megízlelhette a győzelem mámorító ízét, egyben felmérhette azt is, hogy mekkora lelkesedést váltott ki ez a siker a közönségben és a vállalaton belül. A győztes 908 HDi FAP és három pilótája – Alexander Wurz, Marc Gené és David Brabham – júniustól szeptemberig tartó „tiszteletkörön” vett részt, mielőtt az autó végleg visszatért volna Vélizybe, a műhelybe. Azóta, a Peugeot 200 éves jubileumi évére, 2010-re függesztve tekintetüket, a Team Peugeot Total csapat tagjai egyfolytában a nagy feladatra összpontosítanak. Januárban közreadták az új projekt részleteit – összhangban az új „Peugeot, MOTION & EMOTION” szlogennel. A Peugeot továbbra is a legrangosabb autósport résztvevője marad, hiszen a génjeiben van ez!

Gondos előkészületek

Mióta 2009. június 14.-én Le Mans-ban lecsapódott a kockás zászló a győztes előtt, a csapat programjában három verseny és 11-szeri tesztelés szerepelt, verseny-szimulációkkal, beállítási munkával és a Michelin komplett gumiabroncs-választékának készre fejlesztésével. „Munkánk kezdetben arra irányult, hogy hozzáillesszük az autót a 2010-es szabályokhoz, amelyek a motort és a karosszériát érintették”, magyarázza Bruno Famin, a Peugeot Sport műszaki igazgatója. „Aerodinamikai változtatásra csak a motorok új teljesítményszintje miatt volt szükség. Visszanyertünk valamennyit a szabályváltozás okozta teljesítményveszteségből, többek között a Bosch részvételével tökéletesítettük az égésfolyamatot, a súrlódási veszteségeket a Total segített csökkenteni, a szívó- és kipufogócső áramlásának hatékonyságát pedig a Dow bevonásával javítottuk. Áttekintettünk mindent, amivel 2009-ben gondunk támadt, és közben nem tévesztettük szem elől a megbízhatóság fokozását sem. Ez a 908 HDi FAP versenyeztetésének negyedik, egyben utolsó éve. Kiváló autó ez, és arra számítok, hogy a rajttól a célig hihetetlenül izgalmas lesz a Le-Mans-i 24 órás verseny.”
Az 1000 kilométeres májusi verseny Spa-Francorchamps pályáján ízelítőt adott, hogy mit várhatnak a nézők Le Mans-ban: hosszú, nem csituló száguldást, amelynek során nagyon sokba kerülhet a legkisebb hiba is kinn a pályán, a bokszoknál vagy a stratégiában. Épp ezért nagyon fontos volt a csapatnak, hogy valós körülmények között gyakorolhassa be mindenki a szerepét, olyan éles helyzetben, amilyet csak egy valódi verseny teremthet. A tavaly októberi „Petit Le Mans”, a márciusi 12órás futam Sebringben, és a legutóbbi 1000 km Spában egyaránt hozzájárult a Team Peugeot Total beéréséhez – amit jelez, hogy mindhárom helyszínen kettős győzelmet aratott. Máig kivételesen jó a 908 HDi FAP mérlege: 21 rajtból 15 győzelem, köztük olyan klasszikusoké, mint Le Mans, Sebring, Petit Le Mans stb.
Mióta hazatért Spából a három 908 HDi FAP, szétszedték, apróra átvizsgálták és újra összerakták őket, hogy készen álljanak a Le Mans-ban június 6.-án esedékes gépátvételre. Közben a szerelők odahaza gyakorolták a kerékcserét és a bokszmunkát, hogy felkészüljenek minden eshetőségre. „Le Mans részére néhány alkatrészt Magny-Cours-ban próbálunk ki”, tette hozzá Bruno Famin, „és tervezünk egy végső ráhangoló futamot is a Párizs melletti Satory pályán. A verseny hetében a szerdai és csütörtöki szabad-, illetve időmérő edzéseket használjuk ki az autók beállítására, illetve a fogyasztás és a gumikopás felmérésére, s persze a lehető legtöbb értékes adatot gyűjtjük magára a hétvégi versenyre. A szerda délutáni menet után motorokat cserélünk, hogy megkíméljük őket a versenyre.”

„Ismét a kihívó szerepében látjuk magunkat, noha tavaly győztünk”

„2009-es győzelmünk óriási önbizalmat adott a csapatnak”, jelentette ki a Peugeot Sport igazgatója, Olivier Quesnel. „Tavaly ilyenkor úgy éreztük, hogy a falnak vetett háttal küzdünk. Ma is nyomás alatt vagyunk, de ezt előrelépésre használtuk ki. A Le Mans a világ legnagyobb versenye, és valamennyien nagyon büszkék voltunk, hogy legyőztük a hosszú távú versenyeken sokáig etalonnak számító Audit. Minden tőlünk telhetőt elkövettünk, hogy megismételhessük ezt a győzelmet, ugyanakkor tisztában vagyunk azzal, hogy hosszú futamról van szó, amely alatt sok minden megtörténhet. Mi elvégeztük a sok munkát, aztán majd Le Mans dönti el, ki viheti haza a kupát a végén. Rendkívül heves küzdelmet várok, mert biztos vagyok, hogy nemcsak mi fejlődtünk, hanem fő vetélytársaink is. Az Aston Martin csúcssebessége például nagyobb lett tavaly óta, és előzésekkor ez kockázatvállalásra kényszerítheti versenyzőinket. Ez az autónk negyedik versenyévadja, és tekintettel erre, ismét a kihívó szerepében látjuk magunkat, noha tavaly győztünk.”
Eddigi kapcsolatai mellett – Total, Michelin, Bosch, Dow, Eurodatacar, Peugeot Financement és BRM – idén a Peugeot Sport támogatást kap a PlayStationtól is.
A Team Peugeot Total 2010-es versenyzőgárdája kilenc összeillő, összeszokott, gyors és tapasztalt pilótából áll, akik vállvetve küzdenek majd, hogy elfoglalhassák a dobogó felső fokait. Ők összesen 54 Le Mans részvételre tekinthetnek vissza!


1. rajtszám 908 HDi FAP (kék tükrök)
Anthony DAVIDSON (GB) / Marc GENÉ (S) / Alexander WURZ (A)
Gené és Wurz szerepelt a tavalyi győztes autóban. Marc egy győzelmet jegyez, Alexander kettőt, három rajtból Le Mans-ben. Ez a nemzetközi trió győzött márciusban Sebringben.


2. rajtszám 908 HDi FAP (fehér tükrök)
Nicolas MINASSIAN (F) / Franck MONTAGNY (F) / Stéphane SARRAZIN (F)
A három francia versenyző csapattárs volt az Oreca csapatnál 2002-ben, ismerik és jól kiegészítik egymást. Bőséges a Le Mans-i tapasztalatuk, összesen 27 rajtot könyvelhetnek el. Stéphane Sarrazin nevéhez főződik az utóbbi három év első rajthelye.


3. rajtszám 908 HDi FAP (piros tükrök)
Sébastien BOURDAIS (F) / Pedro LAMY (P) / Simon PAGENAUD (F)
Ez a három pilóta győzött az idei, izgalmas 1000 kilométeren Spában. Utána Pedro és Simon első lett a Nürburgring 24 órás versenyen és az ALMS futamon Laguna Secában.

Statisztika:
• Négy 908 HDi FAP lesz az idei Le Mans-i 24 órás verseny rajtjánál: három gyári autó és egy az Oreca csapaté
• A 908 HDi FAP 21 versenyen indult, és 15-ször győzött 2007 óta
• A Le Mans-i 2007-es debütálás óta a 908 HDi FAP különféle változatai a lehetséges 192 órából 191-et töltöttek ott versenyben
• A Team Peugeot kilenc pilótája 54 Le Mans startot könyvelhet el
• Idén körülbelül kétezer vendége lesz a Peugeot-nak Le Mans-ban (értékesítési hálózat, márkaképviseletek, partnerek, média stb.)
• A Peugeot idei vendégfogadó területe 25 ezer négyzetméteres lesz, 40 autó áll rendelkezésre