hir

2010.05.12 Sorozatban megnyert negyedik kettős győzelem Spában

Eseménydús verseny


A hétvége időjárása és a versenynap váratlan közjátékainak sora felelevenítette a híres-hírhedt belga körpálya történetének megannyi epizódját. Az első esőcseppek akkor hullottak le, amikor az autók már felsorakoztak a rajtrácson, meglehetős fejtörést okozva a csapatoknak, majd a start mindjárt meghozta a futam első drámáját. Pedro Lamy az első rajtkockából indult a 3-as rajtszámú autóval, de az első kanyarban elkövetett apró hiba miatt  kilencediknek esett vissza. Közben, a Le Raidillon pályaszakaszon, egy autó hátulról belerohant az Oreca 908-asába, amely emiatt rögtön az első biztonsági autós periódust követően ki is esett a versenyből. Ráadásul korántsem egyszerű feladatnak bizonyult betartani a biztonsági autóval kapcsolatos legújabb szabályokat – amelyeket nem is a legnagyobb pontossággal alkalmaztak! Végül is, noha vezető pozícióban száguldott a három Peugeot 908 HDi FAP, egyszer csak, korai tankolását követően, a 7-es számú Audi találta magát az élen, sőt közel egy perccel elhúzott, mert elfelejtették felgyújtani a piros lámpát a bokszutca kijáratánál…
Vörös zászló állítja le a futamot…
A változatlan elszántsággal küzdő Team Peugeot Total átdolgozta stratégiáját és fokozta a tempót, mind a  bokszban, mind odakinn a pályán, hogy ledolgozza a hátrányt. Törekvése azonban félbeszakadt, amikor az egész környéken áramszünet keletkezett, rákényszerítve a rendezőket, hogy biztonsági okból állítsák le a versenyt. Ez viszont isteni szerencse volt Franck Montagny részére, aki éppen ki tudott még állni apróbb javításra a 2-es  rajtszámú Peugeot-val, mielőtt bemutatták volna a piros zászlót. A francia vissza tudott állni, még ha egy kör hátránnyal is, majd egymás után futotta a körrekordokat. Ő lett az egyetlen versenyző, aki két perc alá jutott, noha  csaknem három és fél óráig ült egyfolytában a volánnál!


A verseny kivételesen izgalmas vége


A futam második részében őrületes izgalmakban volt részük a nézőknek, a Peugeot-pilóták ugyanis minden lehetőt megtettek, hogy utolérjék az élen robogó Audit. Sébastien Bourdais, ekkor az abszolút második helyen a 3-as autóval, a 64. körben zárkózott fel Capellóra. Ekkor szikrázó összecsapás vette kezdetét a két versenyző között, nem egy hajmeresztően rámenős előzési próbálkozással, míg a 71. körben aztán átvette a vezetést a Peugeot. Sébastien átadta a volánt Simon Pagenaudnak, aki körömszakadtáig védelmezte pozícióját, noha egy órával a vége előtt ismét eleredt az eső. Ő vállalta a kockázatot, hogy a kényes viszonyok között is kinn maradt köztes gumikeverékkel, nem úgy, mint az Audi, amelyre intermediate abroncsokat szereltek. Végül jól beütött a Francia Meteorológiai Intézet tanácsára hallgató szerencsejátékos stratégia, mert több mint egyperces előnnyel Pagenaud, Bourdais és Lamy kocsija zúgott át elsőként a célvonalon. Ez volt Bourdais első győzelme Peugeot-val, amely már 2007 óta veretlen Spában. Stéphane Sarrazin is slick gumikkal maradt kinn a 2-es Peugeot-ban, és minden tehetségét összeszedte, hogy ő is megverhesse az Audit. Két körrel a cél előtt küzdötte le a német autót,  bebiztosítva a Team Peugeot Total zsinórban negyedik kettős győzelmét a 2009-es Le Mans és Petit Le Mans, illetve a 2010 márciusi Sebring után. Az 1-es számú Peugeot 908 HDi FAP, Marc Gené, Anthony Davidson és Alexander Wurz autója, épp lecsúszott a dobogóról, Marc Gené kis hibája miatt, amelyet félórával a vége előtt
vétett, a nagyon nehéz viszonyok között. Ám a 12 órás Sebringi futam megnyerését követően ismét ott volt az élmezőnyben ez a trió, bizonyítva, hogy a legjobbak között van a helye.

Most pedig irány Le Mans…

Most, hogy már csak egy hónap van hátra a nagy versenyig, a Team Peugeot Total először megünnepli a mostani győzelmet, de azért nem téveszti szem elől a labdát! Miután mindenki visszatért a műhelybe (Vélizy), először is részletesen kielemzik a Spában történteket, majd szétszedik és gondosan újjáépítik a 908-akat, hogy végül időben elszállítsák őket a Le Mans-ban június 6.-án, délután fél háromkor esedékes gépátvételre.

2010-es Le Mans-i 24 órás: 2010. június 12-13

2010. 1000 km. Spa végeredmény:
1. Peugeot 908 HDi FAP (Bourdais/Pagenaud/Lamy), 139 kör
2. Peugeot 908 HDi FAP (Montaigny/Sarrazin) + 1 m 8, 308 s
3. Audi R 15 (McNish/Kristensen/Capello), + 1 m 26,215 s
4. 908 HDi FAP (Davidson/Gené/Wurz), + 1 kör
5. Audi R 15 (Rockenfeller/Dumas/Bernhard), + 2 kör stb.
Leggyorsabb kör: Franck Montagny (1 perc 59,797 s)

Nyilatkozatok
Olivier QUESNEL: „Ez a Team Peugeot Total zsinórban negyedik kettős győzelme! Nagyon izgalmas verseny volt,
annak ellenére, hogy a biztonsági autós periódusokra vonatkozó szabályokat elég gyengén tartották be a rendezők.
Remélem, Le Mans-ig rendeződik ez a kérdés, és nem befolyásolja majd az ottani eredményeket. A három Peugeot 908 HDi FAP nagyon versenyképes volt, és a három csapat remekül együttműködött, ami jó előjel a Le
Mans-i 24 órás futam előtt. Mostani stratégiánk nagyon hatásosnak bizonyult, köszönhetően a Francia Meteorológiai Intézetnek is, amely nagyszerű tanácsokkal látott el minket. A mai siker a téli előkészítő munka gyümölcse, de közben nem tévesztettük szem elől, hogy végső célunk továbbra is Le Mans, egy hónap múlva.”

Sébastien BOURDAIS: „Nagyon szoros verseny volt, rendkívül nehéz körülmények között, bár a társaimnak még
bonyolultabbnak bizonyult, mint nekem. Jól kiegyensúlyozott volt a kocsink, és sikerült a pályán tartani. Miután
másodikak lettünk Le Mans-ban és Sebringben, nagyszerű érzés most győzni egy Peugeot-val. Remélem, ez jó
előjel Le Mans-ra. Pedro és Simon kiválóan teljesített e cudar időjárásban.”

Pedro LAMY: „A rajt után nagyon síkos volt a pálya, a La Source kanyart szélesen is vettem, miáltal visszaestem
egy kissé. Ez azonban arra ösztönzött, hogy visszaküzdjem magam, és sikerült is erős tempót tartanom. A kocsink
kiváló volt, és ez segített, hogy újra az élre kerüljünk.”

Simon PAGENAUD: „Köszönettel tartozom társaimnak, megkönnyítették a munkámat! Vezető pozícióban vettem
át a kocsit, és ez lett pályafutásom egyik legemlékezetesebb versenye. Az én menetem első része viszonylag
könnyű volt, de aztán nehezebbre fordultak a dolgok, különösen a párában, amikor esni kezdett. A versenymérnököm látott el tanácsokkal, hogyan láthatnék valamit…”

Franck MOTAGNY: „Az én menetem több mint három és fél órát tartott. Közvetlenül a verseny félbeszakítása
előtt belementem a gumifalba, amikor egy lassúbb kocsit igyekeztem kikerülni, így a bokszban ki kellett cserélni az
első és a hátsó burkolatot, valamint a hátsó gyűrődő szelvényt. A fiúk azonban fantasztikusan dolgoztak, ez is szerepet játszott a mai eredményben. Amikor Stéphane átvette, nagyon jól küzdött, leintésig visszaszerezte a második helyet.”

Stéphane SARRAZIN: „Alig vártam, hogy rám kerüljön a sor! Nagyon keményen nyomtam, amikor száraz volt a
pálya, közvetlenül azelőtt, hogy először kijött a biztonsági autó, meg akkor is, amikor a vége felé megint felszáradt
az aszfalt. Az eső a végén megint megkeverte a dolgokat, és lágy keverékű gumival kellett tovább mennem. Végül
azonban fantasztikus eredményt értünk el, amit megosztanék Nicolas Minassiannal, aki Le Mans-ra visszatér közénk.”

Alexander WURZ: „Eseménydús futam volt, nagyszerű felkészülés Le Mans előtt. Az igazat megvallva sosem voltam szerencsés Spában, de ez csak annál jobban feltüzel a 24 órásra!”