Hírek

2011.10.04 ILMC (6/7) ROAD-ATLANTA PETIT LE MANS: GYŐZTES ÉS BAJNOK A PEUGEOT!

Második konstruktőri győzelem a Nemzetközi Le Mans Kupában

A győzelemhez 13 pontot kellett szereznie a Peugeot-nak ezen a hétvégén. A rendhagyó Road Atlanta pályán, ahol jelentős szerepet játszik az indulók nagy száma (53 autó állt a rajtrácson), Franck Montagny, Stéphane Sarrazin és Alexander Wurz ért elsőként célba. Az idei Petit Le Mans futamot a tíz biztonsági autós periódus teszi különösen emlékezetessé. A győztes trió öt körrel előzte meg a Marc Gené, Nicolas Minassian és Nicolas Lapierre alkotta Oreca csapat Peugeot 908 HDi FAP versenygépét.

Ez a kettős győzelem – amelyet harmadszor ismételt meg a Peugeot Road Atlantában – tovább gyarapítja az évad Peugeot sikereinek számát: 5 győzelem (Sebring, Spa-Francorchamps, Imola, Silverstone és Road Atlanta), ebből 3 kettős (Spa-Francorchamps, Imola és Road Atlanta), és 4 pole pozíció (Sebring, Imola, Silverstone és Road Atlanta). Ehhez jön még a Le Mans-i 24 óráson elért második, harmadik, negyedik és ötödik hely. A Peugeot tehát azzal az eltökélt szándékkal indul az évadzáró kínai futamon, hogy tovább gyarapítsa az idei év ragyogó eredménylistáját.

A 8-as győzött, a 7-es elszállt
Mozgalmasan kezdte a futamot a 8-as rajtszámú Peugeot 908. Franck Montagny így idézi fel: «Végig kiélezett küzdelem volt. Kaptunk egy egyperces büntetést a futam elején, így nagyon kellett hajtanunk, hogy felzárkózzunk, és rettentően figyeltünk, hogy ne kövessünk el semmilyen hibát.» A 8-as Peugeot 15 óra 12 perckor vette át a vezetést, majd a meglehetősen kemény párharcok ellenére végül öt kört vert a Minassian-Gené-Lapierre trió alkotta Peugeot Oreca csapatra.

A sokáig bizonytalan kimenetelűnek tűnő versenyben a céltól valamivel kevesebb, mint 100 körrel fordulat következett be, amikor az 1-es rajtszámú Audi egy lekörözött autóval ütközött, aminek következtében fel kellett adni a versenyt.
A második helyezett előtt három körrel befutó Franck Montagny, Stéphane Sarrazin és Alexander Wurz számára egyértelműen alakult a futam vége. A 8-as Peugeot a 10-es Peugeot Oreca előtt ért célba. «Határtalanul boldogok vagyunk!» - szakad ki Stéphane Sarrazinből. «Ez az első győzelmünk Franck-kel ebben a szezonban, Alex Wurz viszont már megnyerte a Spa-Francorchamps-i futamot. Itt viszont most győzött először Alex. Tökéletes eredmény hármunk első közös szereplésére.» A 7-es Peugeot-ban versenyző Sébastien Bourdais „poleman” számára nem végződött ilyen sikeresen a futam. A rajt után mindössze két órával váltóhiba (kúpfogaskerék probléma) miatt feladni kényszerült a versenyt, megfosztva ezzel Simon Pagenaud-t és a pole pozíció szerzőjét, Anthony Davidsont a versenyzéstől. Ebben a szezonban ez az első Peugeot, amelyik nem fejezte be a futamot.

Videó a versenyről: a biztonsági autó diktálta az iramot a verseny elején

A pole pozícióból induló Sébastien Bourdais remekül rajtolt, és az első kör végéig ő vezette a mezőnyt Marcel Fassler (1-es Audi), Franck Montagny és Tom Kristensen Audija (2-es számú) előtt. Innentől kezdve az élboly látványosan elhúzott. Alig telt el néhány perc, amikor beérték a sereghajtókat és elkezdődtek a lekörözések. A 7-es rajtszámú Peugeot pilótáját, Sébastient meglepte a „tömegen” átvergődő, rövid időre élre törő Fassler, de sokáig nem örülhetett neki, mert a francia versenyző a biztonsági autó első bejövetele (11 óra 40) előtt nem sokkal ismét átvette a vezetést. A biztonsági autós szakaszt kihasználva az élbolyban autózók fokozatosan álltak ki az első tankolásra, ám alig indult újra a verseny, egy újabb ütközés miatt már jött is vissza a biztonsági autó.
A csapatok ekkor eltérő stratégiát választottak. A Peugeot Total a biztonsági autó második bejöveteléből adódó lehetőségeket újbóli tankolásra használta fel. Az ismételt kiállás viszont nem volt zökkenőmentes, a két Peugeot 908 a boxból kihajtva nem vette figyelembe a piros jelzést, így ki kellett állniuk egy-egy perces büntetésre. Időt veszített az egyik lekörözött autóval összeütközött Audi is (2-es számú).
A 15. és 16. helyről elrajtolt Franck Montagny és Sébastien Bourdais ekkor igen nagy tempót kezdett el diktálni, hogy a hátrányt leküzdve előrébb jusson a rangsorban. A nagy tempó és néhány ügyes előzés meghozta az eredményt, Franck az 5., Sébastien a 8. helyre zárkózott fel. A technika ördöge azonban elvette Sebastian örömét, amikor autója egy meghibásodás miatt feladta a küzdelmet, és 13 óra 35 perckor megállt a pálya szélén. Ezzel a 7-es rajtszámú Peugeot 908 számára befejeződött a verseny.

 

Megkezdődött az idegek harca

Franck Montagny teljes erőbedobással versenyzett 13 óra 45-ig. A 8-as Peugeot ekkor megközelítette az élen haladó Oreca csapat 908 HDi FAP autóját. Ekkor Franck Montagny-t Stéphane Sarrazin váltotta, aki hatalmas küzdelmet vívott Marcel Fasslerrel. A sorrend folyamatosan változott – nem csak a kiállások miatt, hanem a pályán is. A versenyzők egyre vadabb iramot diktáltak; végül 15 óra 12 perckor Stéphane Sarrazin meglépett a versenytársaitól, és egyre növelte az előnyét. A közvetlenül mögötte haladó 1-es Audira kiszabott húsz másodperces büntetést kihasználva a verseny közepén cserélt Alexander Wurz-cal, több mint egyperces előnnyel a második előtt, és egy egész körrel a harmadik előtt.

A különbségek nem változtak, ám a verseny továbbra is szoros maradt az élen. Az első három közel ugyanabban tempóban haladt. 16 óra 58 perckor hatodszor is bejött a biztonsági autó, ezzel ismét szorosabb lett az élen a verseny. A 8-as Peugeot kormányához visszatérő Franck Montagny-nak mindent újra kellett kezdenie. A gyorsan és jó tempóban haladó Montagny mintegy félperces előnyre tett szert, de a biztonsági autó újabb bejövetele megint mindent felborított. Az újraindulás küzdelmes volt, Romain Dumas, az 1-es Audi pilótája kereste a kiugrást, ám Franck Montagny nem hagyta magát. A három körrel lemaradt Nicolas Lapierre szintén nagy csatát vívott.

Feszültség az utolsó pillanatig
A befutó előtt mintegy száz körrel alig több mint három másodperc választotta el az élen haladó 8-as Peugeot-t a második helyen versenyző 1-es Auditól, amikor ez utóbbi az egyik lekörözöttel összeütközött, majd a korlátnak sodródott. Ezzel a két Peugeot az élre került, már csak egy karnyújtás választotta el a győzelemtől. A célba elsőként a 8-as Peugeot futott be, három kör előnnyel az Oreca csapat 908 HDi FAP autója előtt. Így igazán tisztán végződött a verseny. A Peugeot harmadszor szerzett kettős győzelmet a Road Atlantán, a győztes 8-as és a másodikként befutó 10-es versenygéppel.

Ők mondták…

Bruno Famin, a Peugeot Sport műszaki igazgatója: «A győzelem volt a célunk, ez sikerült. Ráadásul kettős győzelmet arattunk, nagy küzdelemben. Hihetetlen csata volt, egészen addig, míg az Audi kiesett. Utána egy másfajta stressz következett: semmilyen hibát nem véthettünk. Számoltuk a köröket a kockás zászló belengetéséig. Sajnáljuk, hogy ebben a szezonban most először az egyik Peugeot kénytelen volt feladni. Megtaláltuk a meghibásodás okát, a kúpfogaskerék ment tönkre. Majdnem teljesen új darab volt, a hiba pontos okát még keressük. Ma este a Peugeot bajnokként ünnepel; az Oreca csapat is hozzájárult a győztesi cím megszerzéséhez, de a dicsőség elsősorban a Peugeot-é. Nyugodt szívvel gondolunk az utolsó futamra, Zhuhaira, természetesen oda is győzni megyünk.»
Stéphane Sarrazin, a 8-as Peugeot 908: «Őrületes verseny volt! A büntetőidők ellenére gyorsan feljöttünk, végig határon mentünk, pedig nagy volt a nyüzsgés a pályán. Nagyon összetett volt a verseny egészen a célig, mert az éjszaka beálltával mintha egyes pilóták „eltűntek” volna. Szép munkát végzett a csapat, tényleg büszke vagyok, hogy a Peugeot színeit viselhetem! Ebben az évben többször megszerezhettük volna a győzelmet, sajnos idáig nem sikerült, de ma teljes erőbedobással küzdöttünk, és meglett az eredménye.»
Franck Montagny, 8-as Peugeot 908: «Izgalmas verseny volt, mint mindig Road Atlantán. Nagyon szeretem ezt a futamot, érthető is, hiszen most harmadszor sikerült itt győznöm. A győzelem, a bajnoki cím – csodálatos nap ez a Peugeot-nak és nekünk is.»
Alexander Wurz, 8-as Peugeot 908: «Micsoda nap! Az autóban izzott a levegő, de a legnehezebb az volt, amikor Stéphane és Franck vezetett. Rendkívül fontos ez a győzelem számomra, nagyon vágytam arra, hogy a győzelmeim sorát Petit Le Mans-nal gyarapítsam.»

A verseny eseményei

11.30 0 Start. Sébastien Bourdais (7-es) első, Franck Montagny (8-as) 3.
11.55 17 7-es: bal gumi csere, tankolás
11.55 17 8-as: gumicsere, tankolás
12.26 34 7-es: tankolás
12.26 34 8-as: tankolás
12.36 39 8-as: egy perc büntetés (piros lámpa a boxból kifordulva)
12.37 40 7-es: egy perc büntetés (piros lámpa a boxból kifordulva)
12.57 51 8-as: tankolás
12.57 51 7-es: tankolás
13.35 7-es: leáll a pálya szélén. Feladja a versenyt (váltóhiba)
13.45 88 8-as: tankolás, gumicsere. Montagny ki, Sarrazin be.
14.16 108 8-as: tankolás
14.46 126 8-as: tankolás
15.33 161 8-as: tankolás
16.17 198 8-as: tankolás, gumicsere. Sarrazin ki, Wurz be.
17.03 232 8-as: tankolás, gumicsere. Wurz ki, Montagny be.
17.55 270 8-as: tankolás
18.50 300 8-as: tankolás, gumicsere. Montagny ki, Sarrazin be
19.52 341 8-as: tankolás, gumicsere
20.38 378 8-as: tankolás
21.05 394 A 8-as győzelme a 10-es rajtszámú Peugeot Oreca előtt. Bajnok a Peugeot.

A 2011-es Road-Atlanta-i Petit Le Mans 1000 km-es verseny végeredménye:

1. Peugeot 908, 8-as; S.Sarrazin – F.Montagny – A.Wurz; 394 kör 20 óra 38’31”
2. Peugeot 908 HDi FAP (Oreca), 10-es; N.Lapierre – N.Minassian – M.Gené ; + 5 kör
3. Aston Martin, 7-es; A.Fernandez - S.Mücke – H.Primat; + 6 kör
4. Oak Pescarolo, 24-es; JF.Yvan – O.Pla – A.Prémat; + 10 kör
5. Rebellion Lola 12-es; N.Prost – N.Jani – A.Belicchi; +13 kör

Leggyorsabb kör: Franck MONTAGNY, 1’09’’038

Nemzetközi Le Mans Kupa állása:

Konstruktőrök:
1. Peugeot, 182 pont
2. Audi, 108 pont

Csapatok:
1. Team Peugeot Total, 97 pont
2. Audi Sport Team Joest, 74 pont
3. Team Oreca Matmut, 47 pont
4. Rebellion Racing, 41 pont
5. Oak Racing, 25 pont
6. Aston Martin Racing, 15 pont

Következő ILMC futam (7/7): Zhuhai – Kína – 2011. november 13.

A verseny képekben

A verseny összefoglaló videója megtekinthető ide kattintva